Ana içeriğe atla

  1.  عزت الله ذکی دهقان اوغلی

پوهندوی دکتور عزت الله ذکی دهقان اوغلی فرزند محمد الله دهقان و هاجر خانم در سال ۱۳۶۷ خورشیدی دریک خانواده روشن فکر و متدین در علاقه داری خواجه موسی ولایت فاریاب چشم به جهان گشود. در آن زمان  پدر موصوف   کارمند دولت و مادر اش  خانم خانه  بود . موصوف دروس آماده گی به مکتب را در نزد پدر بزرگوارش فرا گرفته در سن ۶سالگی  شامل مکتب گردیده دروس  ابتدایی را در مکتب ذکور کاریز قلعه به اتمام رسانیده بعداز سرنگون دوره طالبان درسال ۱۳۸۰ بخاطر ادامه دروس متوسطه اش شامل صنف هفتم مدرسه عالی ابو مسلم خراسانی ولایت فاریاب گردید. موصوف  صنف نهم و صنف یازدهم  را امتحان ارتقائی داده در سال ۱۳۸۴ خورشیدی از دارالعلوم عالی مدرسه ابو مسلم خراسانی به درجه ای اعلی  “اول” فارغ گردید. دربین سالهای ۱۳۸۲ و ۱۳۸۶ خورشیدی در رادیو تلویزیون ملی فاریاب به صفت مسوول برنامه های دینی و اوزبیکی کارکرد. در سال ۲۰۰۷ میلادی بخاطر ادامه ایتحصیلات عالی خویش  در آزمون بورسیه های تحصیلی کشور دوست و برادر ترکیه اشتراک کرد و موفقانه به بورسیه متذکره راه یافته و جهت ادامه تحصیل عالی  راهی کشور دوست و برادر  ترکیه گردید. و در  دانشکده ای الهیات (شرعیات )  و حقوق بین الدول به دروس خود ادامه داده و در سال ۲۰۱۲ میلادی از دانشگاه های نجم الدین اربکان و سلجوق  از دو رشته مختلف فارغ گردیده و موفقانه به اتمام رسانید و  بخاطر بالا بردن ظرفیت تحصیلی خود شامل دوره ماستری(کارشناسی ارشد ) شد و  در سال ۲۰۱۴ میلادی دوره ای ماستری (کارشناسی ارشد ) خو را در بخشهای “تاریخ اسلام” و  ” علوم سیاسی و اداره عامه”  دانشگاه نجم الدین اربقان شهر قونیه به اتمام رساند. در سال ۲۰۱۵ میلادی علاقه خدمت گذاری به ملت و وطن خود داشت عازم کشورش شده به ماموریت دولتی آغاز و  به صفت مشاور مطبوعاتی و خبر نگار ریاست مطبوعات دفتر مقام ستره محکمه جمهوری اسلامی افغانستان ایفای  وظیفه نموده است موصوف  در دوران کاری دولتی  خود   با استفاده از بورسیه تحصیلی جهت تکمیل تحصیلات عالی دوکتورا . (PHD) خویش  دوباره راهی کشور دوست و برادر ترکیه گردید.

وی مقطع  دکتورا اش را با تیزس یا پایان نامه  (سیاست دینی سلطان محمود غزنوی) در سال ۲۰۱۸ میلادی در بخش تاریخ عصر اوسط دوره اسلامی دانشگاه مذکور موفقانه دفاع وبه اتمام رسانید .

دوکتور ذکی  از سال ۲۰۱۷ میلادی تا به الحال  به صفت استاد در دانشکده الهیات (شرعیات )  دانشگاه محمد عاکف ترکیه ایفای وظیفه مینماید. ایشان در کنار فعالیت های علمی مصروف کمک های خیرخواهانه و  بشردوستانه به ملت مظلوم و درد دیده افغانستان به خصوص  در سطح ولایت فاریاب میباشند، میتوان از خدمات عام المنغه اش تهیه ی آب آشامیدنی و اعمار مساجد و مدارس یاد آوری نمود و موصوف مصمم است در آینده ها این کمک ها و مساعدت  های خیر خواهانه و بشر دوستانه را انکشاف و  ملی تر کند تا بتواند به تمام  ولایات  مستحق دیگر کمک رسانی نماید  .

 دوکتور ذکی  به زبانهای دری، پشتو، اوزبیکی-ترکی و عربی بلدیت  کامل داشته  و میتواند به  زبان انگلیسی نیز تاحدی حل مشکل و تکلم   نماید . وی متأهل بوده داری  سه فرزند (دو دختر و یک پسر ) میباشد. از اینکه علاقه ای زیاد به و نویسنده گی داشت برعلاوه ای مقالات دینی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و مجله روزنامه های محلی به نشر رسید آثار ذیل را نیز ترجمه و تألیف نموده است

تأليفات

قیرق حدیث(اوزبیکی)

جنت گه کیتگن یول، اوزبیکی، ترجمه با نقیب الله سعادت

یوز حدیث اوزبیکی

 سیاست دینی سلطان محمود غزنوی

 جنگ شرق و غرب در افغانستان

 حرکت جدیدهای ترکستان

والیان خراسان در عصر متقدم

جنگ برتری در خراسان

ذکی دوازده مقاله علمی و پانزده رساله ی چاپ شده در سمپوزیم های ملی و بین الملل دارد

Yorumlar

Popüler Yayınlar