یک افعانستان واحد- دهقان اوغلی

یک افعانستان واحد
دوستان عزیز، هموطنان گرامی، تشنه گان صلح پایه دار و همیشه گی، آزادیخواهان، دلبستگان حریت و دموکراسی،  وطندوستان باایمان و باهمت السلام علیکم و رحمت الله و برنامه
طوریکه آگاهی دارید کشور عزیز مان افعانستان بیشتر از سه دهه است که در بین آتش سوزان قرار دار
د. بیشتر از سه میلیون شهید و اضافه تر هزاران هموطن معلول ومعیوب شده و صدها هزار هموطنان مان دچار مهاجرت شدند. در پهلوی این بیچاره گی و خانه ویرانی با قیمت ترین و باارزشترين آثار تاریخی مان را نیز از دادیم.
ونیز هزاران خواهر هموطن مان بیوه و بیجا شده و هزاران اطفال این کشور بی پدر ماندند.
هزاران هموطن خود را بنام این و آن با سلاح دشمن از نعمت حیات محروم نمودیم.
فامیلی نداریم که در طول سه دهه گذشته شهید نداده باشند و یا از جنگ برادر کشی متضرر نشده باشند.
ما به بازی دشمن گیرخورده زیاد هموطن خودرا کشتیم. زیاد هموطن خودرا از وطن خود بی وطن کردیم. بنام اشرار، بنام آنارشیست،  بنام مخالف نظام،  بنام کمونیست،  بنام فاشیست،  بنام دولت، بنام حکومت،  بنام پولیس و عسکر، بنام طالبان و بنام این آن کشتیم.  چه فایده دیدیم.  آیا وطن آباد شد؟ آیا ملت مان به سویه رفاه و مدرن رسید. نخیر هیچی نشد. برعکس آن همگی مان آواره و بیچاره شدیم. کسانیکه به سویه مدرن رسیده باشد هم آنها بیگانه گان و دشمنان این وطن هستند. اقتصاد آنها و منفعت ملی آنها بالا رفت. از این وطن برای هموطنان خود جنت ساختند. ما و شما را دریک جهنم سوزان انداختند.
پس چه باید کرد؟
یگانه راه حل آن حاکم نمودن حس اخوت اسلامی و زنده نمودن حس یک امت محمدی (ص) و حاکم ساختن حس یک ملت ابراهیمی (ع) خواهد بود. ما همچو کشورهای غرب چند ملیتی در یکجا زندگی کرده میتوانیم. ما میتوانیم در یک کشور دموکرات،  با همه تنوعیت قومی و اتنیکی زنده گی نمایم. ما میتوانیم در زیر پرچم یک عدالت اجتماعی همه باهم عم از پشتون، تاجیک،  ترک (اوزبیک،  ترکمن وغیره) هزاره،  نورستانی، پشه یی، پامیری و غیره زندگی نمایم. این را نیز باید یادآوری کنم که بنده در اوایل سالهای 2001 سرسخت ترین طرفدار سیستم فدرالی بودیم.  چراکه یگانه راه حل را بر آن دیده بودم، چراکه ما از دولت دور مانده بودیم. حتی زیر فشار دولت مرکزی قرار گرفته بودیم.  دولت که اصلا تنوعیت قومی را باعث غنامندی دولت نمی خواند. برای بعضی اقوام به چشم وطندار درجه دوم نگریسته ميشد.  اما امروز ما یک دولت فراگیر و همه شمول داریم. دولتی که رییس جمهوری اسلامی آن همه هموطنان را هموطن درجه یک میخواند.  حکومتی ما داریم که درحقيقت یک حکومت وحدت ملی و یک حکومت فراگیر میباشد
از این لحاظ بعد از این میتوانیم تحت بیرق یک افعانستان واحد همه مان زندگی کنیم. با همه ارزشات باهم دریک افغانستان مرفه. و نیز امید آنرا  دارم که این احساس ملی و همه شمول مان پایه دار خواهد بود.
باعرض حرمت
عزت الله ذکی دهقان اوغلی

ماستر تاریخ اسلام و علوم سیاسی.

Yorumlar

Popüler Yayınlar